Informacja o zakresie działalności Urzędu – tekst łatwy do czytania i zrozumienia (ETR)
Informacja o Urzędzie Miejskim w Lęborku
Tekst łatwy do czytania i zrozumienia (ETR)
Co to jest Urząd Miejski?
Urząd Miejski w Lęborku pomaga mieszkańcom miasta. W urzędzie pracują urzędnicy. Urzędnicy pomagają załatwić różne sprawy. Szefem urzędu jest Burmistrz Miasta.

Władze miasta:
- Burmistrzem Miasta Lęborka jest Jarosław Litwin.
- Zastępcą Burmistrza Miasta jest Krzysztof Król.
- Skarbnikiem Miasta jest Anna Mantek.
- Sekretarzem Miasta jest Sławomir Tutakowski.

Co robi urząd?
Urząd pomaga w wielu sprawach. W urzędzie możesz między innymi:
- wyrobić dowód osobisty,
- zameldować się,
- zgłosić narodziny dziecka,
- zgłosić ślub,
- zgłosić zgon bliskiej osoby,
- dostać akt urodzenia,
- dostać akt małżeństwa,
- dostać akt zgonu,
- zapłacić podatki,
- zgłosić działalność gospodarczą,
- załatwić sprawy mieszkaniowe,
- załatwić sprawy związane z odpadami,
- zgłosić problem w mieście,
- złożyć pismo lub wniosek.
Urząd ma też inne zadania:
- obsługuje wybory, na przykład na Prezydenta Polski, wybory do Sejmu i Senatu, do Parlamentu Europejskiego,
- prowadzi spis ludności w mieście,
- prowadzi spis firm, które są w mieście,
- zarządza miastem w trudnych sytuacjach, na przykład w czasie powodzi lub suszy,
- zajmuje się budżetem,
- ustala jakie będą lokalne podatki,
- ustala jakie będą lokalne opłaty,
- planuje przestrzeń w mieście,
- robi remonty i buduje nowe potrzebne miastu budynki,
- buduje i naprawia drogi gminne, chodniki,
- dba o przyrodę i zieleń w mieście,
- zajmuje się wywożeniem śmieci z miasta,
- pilnuje i dba o czystość i porządek,
- dba o zabytki,
- współpracuje z organizacjami pozarządowymi.

Gdzie jest urząd?
Urząd Miejski w Lęborku jest przy ulicy:
Armii Krajowej 14
84-300 Lębork.
Kiedy urząd jest otwarty?
Urząd jest otwarty:
- od poniedziałku do piątku,
- od godziny 7:00 do 15:00.
W sobotę i niedzielę urząd jest zamknięty.
Jak dojechać do urzędu?
Do urzędu możesz:
- dojść pieszo,
- dojechać samochodem,
- dojechać autobusem.
Przy urzędzie są miejsca parkingowe. Jest także miejsce dla osób z niepełnosprawnościami.
Jak możesz skontaktować się z urzędem?
Możesz:
- przyjść osobiście,
- zadzwonić,
- napisać e-mail,
- wysłać pismo przez internet.
- Telefon: 59 862 42 80
- e-mail: info@um.lebork.pl
- Strona internetowa urzędu: Urząd Miejski w Lęborku
- Biuletyn Informacji Publicznej: BIP Urzędu Miejskiego w Lęborku
Jeśli potrzebujesz pomocy, pracownik urzędu pomoże Ci załatwić sprawę.
Jak załatwić sprawę?
Osobiście
Możesz przyjść do urzędu.
Przy wejściu możesz poprosić o pomoc.
Pracownik powie Ci:
- do którego pokoju masz iść,
- jaki dokument przygotować,
- co trzeba zrobić.
Przez internet
Niektóre sprawy możesz załatwić przez internet. Możesz użyć platformy ePUAP.
Do korzystania z ePUAP potrzebujesz:
- profilu zaufanego
- podpisu elektronicznego.
Adres skrzynki ePUAP urzędu: /vol1dm8481/SkrytkaESP
Pocztą
Możesz wysłać dokumenty pocztą.
Adres:
Urząd Miejski w Lęborku
ul. Armii Krajowej 14
84-300 Lębork
Dostępność dla osób z niepełnosprawnościami
Urząd stara się pomagać wszystkim mieszkańcom.
Do budynku mogą wejść osoby z niepełnosprawnościami.
W urzędzie jest:
- podjazd,
- miejsce parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami,
- pomoc pracownika.
Jeżeli potrzebujesz pomocy:
- powiedz o tym pracownikowi,
- zadzwoń wcześniej do urzędu,
- napisz e-mail.
Tłumacz języka migowego
Osoby niesłyszące mogą poprosić o pomoc tłumacza języka migowego. Warto wcześniej zgłosić taką potrzebę do urzędu.
Bezpieczeństwo danych
Urząd chroni Twoje dane osobowe. Twoje dane są potrzebne do załatwienia sprawy. Urząd nie może przekazywać Twoich danych obcym osobom bez powodu.
Prawa mieszkańca
Masz prawo:
- otrzymać pomoc,
- zadawać pytania,
- dostać wyjaśnienia,
- złożyć skargę,
- złożyć wniosek,
- otrzymać odpowiedź.
Jeżeli czegoś nie rozumiesz:
- poproś o prostsze wyjaśnienie,
- poproś o pomoc pracownika,
- możesz przyjść z osobą zaufaną.
Informacja dla mieszkańców
Urząd Miejski w Lęborku jest po to, aby pomagać mieszkańcom. Możesz poprosić pracownika o pomoc w załatwieniu sprawy. Nie musisz znać wszystkich przepisów i dokumentów.
Pracownik powinien wyjaśnić Ci:
- co masz zrobić,
- jakie dokumenty przygotować,
- ile czasu będzie trwała sprawa.


